Dementie en geloof

Marian
Mijn moeder is dement en als er uit een bijbelsdagboek word voorgelezen snapt ze dat niet echt meer. Ook een gewone bijbel is best moeilijk maar een kinderbijbel is te kinderlijk. Mijn vraag is , wat zou een bijbel zijn die makkelijk voor te lezen is en nog belangrijker is dat het voor mijn moeder herkenbaar is. Ze is 80 jaar en altijd naar een kerk geweest en ondanks dat ze erg veel vergeet blijft haar geloof belangrijk.
dekkerm
Beste Marian, Mijn ervaring is dat een gewone bijbel, m.n. lievelingsteksten, veel herinneringen oproepen, ook al worden ze niet goed meer begrepen. De herkenning, het vertrouwde, lijkt dan het belangrijkst. De kinderbijbel of een andere vertaling roept geen herinneringen op. Mijn vader reageerde heel sterk op bijvoorbeeld zijn lievelingspsalm. Uit mijn werk weet ik ook dat het luisteren of (mee)zingen van liederen die iemand kent uit de tijd dat ze naar de kerk ging, heel veel voor haar zou kunnen betekenen. Ik hoop voor je dat je iets kunt vinden waarvan je merkt dat het je moeder raakt. Dat je haar daarin kunt bereiken zou heel mooi zijn in deze tijd vol verwarring. Sterkte ermee! Magda.

Reageren

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn.
Klik hier om in te loggen
of klik hier om een account aan te maken.